گروه محیط‌زیست: محدودیت منابع، استفاده و افزایش بیش از حد جمعیت کره زمین باعث شده تا «آب» یکی از مهم‌ترین مسائل قرن 21 باشد.

این مسئله جهانی برای کشور ما که در منطقه‌ای نسبتاً خشک و کم‌بارش قرار داریم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در چنین شرایطی برخی کارشناسان بر این باورند که اجرا نشدن صحیح و کامل طرح‌های آبخیز‌داری در کشور موجب شده تا از منابع موجود هم استفاده بهینه نداشته باشیم.

«125 میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز ایران در معرض خطر و در قلمرو فرسایش آبی قرار دارند.»

پرویز گرشاسبی، مدیرکل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این مطلب، اظهار داشت: ایران به‌دلیل واقع شدن در کمربند خشک و دارای سرزمینی مرتفع با بارش‌های نامنظم، خشکسالی، بروز سیل و رانش زمین، دارای حوزه آبخیز ویژه‌ای است.

وی که عصر پنجشنبه در پنجمین همایش علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در گرگان سخن می‌گفت، فرهنگ‌سازی و ترویج قوانین مرتبط برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و پیشگیری از فرسایش خاک را امری ضروری دانست و اعلام کرد باید بیشتر در این حوزه کار شود.

سخنان این کارشناس درحالی بیان می‌شود که درحال حاضر قانون جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در دستور کار مجلس قرار دارد و پیش‌نویس این قانون در هیأت دولت جهت ارائه به مجلس در دست بررسی است.

همچنین بهره برداری بهینه از اراضی شیبدار با مشارکت مردم از دیگر طرح‌هایی است که برای پیشگیری از خسارت‌های ناشی از فرسایش خاک در دست اجراست.

مدیرکل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تغییر کاربری، طمع‌ورزی انسان نسبت به مالکیت، شرایط اقلیمی، افزایش گرمای زمین، کاهش سطح سبز مراتع ، بهره‌برداری غیراصولی و وجود دام مازاد در عرصه‌ها را از جمله عواملی دانست که روند فرسایش خاک را تسریع می‌کند.

کد خبر 79757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز